Dlaczego Senior powinien jeść drób?


W przypadku osób starszych odpowiednia dieta to jeden z kluczowych czynników pozwalających na zachowanie zdrowia i dobrego samopoczucia. Ze względu na ograniczenia w spożywaniu niektórych produktów oraz choroby typowe dla osób w podeszłym wieku, dieta seniora powinna być układana w oparciu o kilka podstawowych zasad, takich jak:

  1. spożywanie 4 – 5 niewielkich posiłków dziennie (co 2 – 3 godziny),
  2. przygotowywanie posiłków z różnorodnych produktów,
  3. wykorzystywanie produktów świeżych, pochodzących od sprawdzonych dostawców,
  4. codzienne spożywanie świeżych owoców i warzyw,
  5. przyjmowanie przynajmniej 2 litrów płynów w ciągu dnia (najlepiej wody),
  6. ograniczenie spożycia tłustych mięs i wędlin
  7. wprowadzenie do codziennej diety mięsa drobiowego.

Badania pokazują, że ludzie starsi mają skłonność do niewystarczającego wzbogacania swojej diety w białko. Aby zachować sprawność i zdrowie, powinni spożywać go jak najwięcej, gdyż z wiekiem masa mięśniowa i siła mięśni ulega zmniejszeniu. Białko, którego znakomitym źródłem jest właśnie mięso drobiowe, stanowi  podstawowy budulec  komórek organizmu i poprzez jedzenie  drobiu seniorzy mogą rekompensować sobie niedobory tego składnika. 

Z wiekiem spada również zapotrzebowanie organizmu na tłuszcze, więc seniorzy powinni ograniczać ich spożycie, ponieważ przyczyniają się one do rozwoju chorób układu sercowo – naczyniowego  i niektórych nowotworów. W związku z tym, najlepszym wyborem dla seniora będzie chude mięso drobiowe.

Mięso drobiowe, oprócz pełnowartościowego białka zawiera w swoim składzie również witaminy, sole mineralne oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Na szczególną uwagę zasługują przeciwutleniacze – witaminy A, E i C oraz witamina PP, odpowiedzialna m. in. za prawidłowy poziom glukozy we krwi. Zawiera ono również cynk, który pozytywnie wpływa na wygląd i kondycję skóry i jej wytworów (włosy, paznokcie). Niezmiernie ważny jest fakt, że mięso drobiowe nie tuczy i, w porównaniu od innych gatunków mięs, posiada najniższą zawartość tłuszczu. Ten gatunek mięsa charakteryzuje się również wysokimi walorami smakowo-zapachowymi. Mięso drobiowe ma delikatniejszą strukturę tkanek, jest ono równomiernie przesycone tkanką tłuszczową, zawiera także mniej tkanki łącznej, co sprawia, że jest ono lepiej trawione przez żołądki osób starszych. Drób zawiera więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych, który pod względem dietetycznym jest oceniany wyżej od tłuszczu pozostałych zwierząt rzeźnych.

Osoby w starszym wieku powinny, przede wszystkim, spożywać potrawy lekkostrawne. Z wiekiem, organizm człowieka pracuje coraz wolniej – zmniejsza się ilość wydzielanej śliny oraz soków trawiennych, a perystaltyka jelit zdecydowanie słabnie. Ponadto, seniorzy często borykają się z problemami stomatologicznymi, co sprawia, że nie mogą przeżuwać niektórych produktów spożywczych. Produktem stanowiącym odpowiedź na specjalne potrzeby seniorów jest polski drób. Jest on lekkostrawny, delikatny w smaku i łatwy do pogryzienia.

Badania przeprowadzone przez Instytut Żywności i Żywienia dowodzą, że wiele osób w starszym wieku często cierpi na niedobory wyżej wymienionych składników. Wprowadzenie do jadłospisu seniora mięsa drobiowego jest doskonałym sposobem na uzupełnienie tych braków.